Har ni kort eller onlinebetalning?

Nu kommer det nya krav på dig som företag!

Från och med den här veckan har reglerna vid kortbetalning skärpts. Ändringen påverkar både företag och deras kunder.

Ändringar i EU:s betaltjänstdirektiv har trätt i kraft. Dessa innebär höjda säkerhetskrav vid vissa typer av betalningar. Syftet är att minska risken för bedrägerier.

I flera länder i Europa har man fått tillstånd att skjuta upp förändringarna med motiveringen att marknaden ska hinna förbereda sig, men i Sverige började regeländringen gälla 14 september.

På Svenska Bankföreningen har man varnat för att alla handlare inte hunnit uppmärksamma förändringen och därför har Bankföreningen uppmanat bankerna att tydligt informera kunder och handlare om vad som gäller.

De nya reglerna innebär i korta drag att:

  • När köp görs i butik eller online kan du behöva legitimera dig med mobilt bank-id, säkerhetsdosa eller pin-kod.
  • När du betalar med kort i butik kommer du oftare att behöva slå din pin-kod.
  • Kortbetalningar där du tidigare skrivit under och visat legitimation kan komma att nekas och pin-kod krävs.

Om inte de nya reglerna följs kan en betalning nekas.

Charlotta Marténg

Läs mer om de nya reglerna: Svenska bankföreningen Ändringar i betaltjänstlagen